Soft skills zijn hard nodig

Blog

Soft skills zijn hard nodig

Je zou er depressief van worden. De crisis, een moeilijke markt, de moordende concurrentie, je mag blij zijn als je al een baan hebt… Jezelf goed kunnen onderscheiden van anderen is daarom cruciaal. Voor organisaties, maar ook voor individuen. Naast inhoudelijke kwalificaties speelt gedrag daarbij een grote rol. Sterker nog, soft skills maken het verschil: bijvoorbeeld bij een sollicitatie, een veranderingstraject, of als het gaat om het wel of niet binnenhalen van een opdracht.

Dat laatste is van groot belang wanneer je als aannemer regelmatig meedoet aan BVP-tendertrajecten*. Als gedragscoach werk ik daarom aan interviewtrainingen voor dit soort trajecten. Het doel van de training is om de kandidaten inzicht te geven in hoe je overkomt tijdens het interview. En natuurlijk om hen tips te geven over wat beter kan. Want in zo’n BVP-interview toetst de potentiële opdrachtgever niet alleen of je inhoudelijk capabel bent om het project te leiden, ook wil hij vertrouwen krijgen in de persoon waarmee hij in de toekomst gaat samenwerken. Het gaat er dan dus om dat je jezelf positief kunt onderscheiden van de concurrentie.

De kandidaten in mijn training zijn experts in hun vakgebied, dus inhoudelijk staat hun presentatie als een huis. Maar qua soft skills… Dat is toch een ander verhaal! De één zit erbij als een zoutzak, futloos en onderuit gezakt alsof hij er geen zin in heeft. De ander vertelt met zoveel bravoure dat hij totaal geen oog meer heeft voor de reactie van zijn gesprekspartner. Zo komt de inhoud ook niet goed over. Ik merk dat ik afhaak. En dat is natuurlijk niet de bedoeling, want dan heeft de échte opdrachtgever dat straks ook.

De interview-oefeningen geven precies de inzichten die nodig zijn: welke vaardigheden zouden de deelnemers moeten bijleren om de potentiële opdrachtgever te overtuigen? Na de sessie geef ik de kandidaten feedback en tips op het gesprek. De spiegel die ik voorhoud, is best confronterend, getuige ook de reacties: “Ja, maar ik doe dit soort projecten al jaren! Ik weet waar ik het over heb!” Met een blik erbij van: Ga jij mij nu vertellen dat ik het niet goed doe?

Na een goede discussie over wat zij kunnen hebben aan mij als gedragscoach, namelijk hulp en bruikbare tips over hoe je écht contact kunt maken met de opdrachtgever, krijg ik toch opnieuw de aandacht. Zelfbewuster en vol vertrouwen trekken ze uiteindelijk de deur achter zich dicht. Klaar om een verpletterende indruk te maken.

*BVP staat voor Best Value Procurement. Een aanpak die uitgaat van de meeste waarde voor de laagste prijs. Aanbieders krijgen de kans om hun expertise maximaal te laten zien.

Fleur Montrée, consultant Talent Management bij Hudson Netherlands

Eerder gepubliceerd in Cobouw

Begin met typen en druk op enter om te zoeken