Tenderen is net als kijken naar Goede Tijden Slechte Tijden

Blog

Tenderen is net als kijken naar Goede Tijden Slechte Tijden

Al jarenlang kijken we iedere doordeweekse avond naar Goede Tijden Slechte Tijden. Het is fascinerend om te zien hoe de tekstschrijvers na al die jaren er steeds weer in slagen nieuwe scenario’s tot leven te laten komen. Iedere avond zitten veel kijkers aan de buis gekluisterd te genieten van het wel en wee in Meerdijk.

Wanneer ik terugkijk op de afgelopen jaren als tender-expert heb ik het gevoel dat ik zelf ook veelal heb meegespeeld in “Goede Tijden Slechte Tijden”. Het is fascinerend om vast te stellen dat bij iedere tender, zaken niet goed gingen met veelal een cliffhanger aan het einde van de dag. Wanneer ik ’s avonds naar huis reed vroeg ik me vaak af: hoe ziet de dag van morgen er weer uit? Hoe krijgt dit verhaal een vervolg en hoe eindigt het verhaal met een positief slot? Grote vraag blijft of je de verhaallijn door een goede voorbereiding kunt beïnvloeden. Veel zaken gebeuren immers spontaan of door invloeden van buitenaf.

Wanneer je teruggaat naar Goede Tijden Slechte Tijden zijn de verhaallijnen veelal gebaseerd op actuele onderwerpen in de maatschappij. Voor ons als kijkers zijn het veelal scenario’s die we zelf gelukkig in ons dagelijks leven niet meemaken, maar mocht het wel gebeuren, – een kijkje geven naar de consequenties ervan, veelal met een waarschuwing naar de jongere generatie.

Hoewel tenderen in veel situaties gelijkenissen heeft met een soap scenario, doen we iedere dag nieuwe ervaringen op waarvan we leren. Aan het einde van een tender evalueren we niet voor niets. Wat ging er goed of fout en wat willen we dat de volgende keer zeker wel of niet weer gebeurt? Zelf heb ik het gevoel dat projectteams of bedrijven alleen eigen werk evalueren, maar weinig leren van de projecten van collega-bedrijven. Ik ben dan ook verrast over het aantal aanmeldingen voor een klantevent dat we in april organiseerden, waarbij we over drie verschillende onderwerpen de tips & tricks presenteren. Heeft de zaal genoten van onze soap scenario’s van wat er mis is gegaan? Integendeel, de deelnemers willen juist meer leren over de onderwerpen, om zo te voorkomen dat ze in dezelfde verhaallijn terecht komen met alle gevolgen van dien.

Is evaluatie dan de enige wijze om de verhaallijn te beïnvloeden voor de toekomst? Ik geloof van niet. Naast ervaringen uit het verleden speelt de opleiding van de medewerkers hier ook een groot aandeel in. Zeker wanneer de opleiding maatwerk en praktijkgericht is en gegeven wordt door trainers die dagelijks in de praktijk werkzaam zijn. Die zowel successen als soap scenario’s delen. Mijn visie is dan ook om trainingen on-the-job te geven, bij voorkeur met actuele praktijkcasussen. Wanneer je vervolgens de projectteams bewust samenstelt, niet op basis van beschikbaarheid, maar op projectteamleden met de juiste kennis en ervaring, met een gedegen voorbereiding, zal de kans op het optreden van soap scenario’s een stuk kleiner worden.

Wat dat betreft vraag ik mij dan nu wel af, wordt het niet saai en hoe behoud je de scherpe blik bij de projectteamleden als alles op rolletjes verloopt? Wanneer ik vanavond de televisie weer aanzet, naar ons favoriete programma kijk en alles zou alleen maar goed verlopen, dan weet ik zeker dat ik vanaf morgen naar een ander programma kijk op hetzelfde tijdstip. Wat dat betreft zorgt een soap wel voor scherpte en creativiteit en trekt het wel de aandacht en de interesse voor de volgende dag.

Eerder gepubliceerd in Cobouw 

Begin met typen en druk op enter om te zoeken