De toekomst van de bezwaarcommissie

Blog

De toekomst van de bezwaarcommissie

'Zet de burger centraal bij de afhandeling van bezwaarschriften'

Een andere inzet van de bezwaarcommissie kan helpen om bezwaarschriften sneller en efficiënter af te handelen. Op 3 april jl. organiseerde Balance een kennisbijeenkomst over dit onderwerp. Ruim 50 deskundigen van verschillende gemeenten wisselden hun ervaringen uit. Het belangrijkste inzicht? Zet de burger centraal. Daarbij is de informele aanpak – waarbij de jurist de burger belt – leidend. En alleen complexe en/of politiek gevoelige zaken gaan nog naar de commissie. Anne de Cloe, hoofd centraal juridische afdeling van gemeente Gouda zegt hierover: “50% van de bezwaarschriften wordt ingetrokken dankzij de informele aanpak. Ook wordt deze aanpak door de burger beter gewaardeerd, getuige ook het hoge cijfer uit onze klanttevredenheidsmeting”. 

Nieuwsgierig naar alle bevindingen? 
Mail business manager Tamar van der Eijk voor meer informatie, of lees de belangrijkste inzichten van de bijeenkomst in deze brochure.

 

Begin met typen en druk op enter om te zoeken