Actueel

Het laatste nieuws van Balance

Succesvolle hercertificering kwaliteitsmanagementsysteem

"Wij zijn gecertificeerd langs de CIIO Maatstaf 2016 "

In juni heeft wederom de externe audit op ons Kwaliteitsmanagementsysteem plaatsgevonden. Na het nemen van enige maatregelen ontvingen wij vorige week een positief certificatiebesluit van CIIO! Ons managementsysteem is gecertificeerd langs de CIIO Maatstaf 2016 (de geaccepteerde interpretatie van ISO 9001:2015). Een mooie prestatie waar we hartstikke trots op zijn. Een ieder die heeft meegewerkt, hartelijk bedankt!

Wat uit de terugkoppeling bovenal naar voren komt, is het enthousiasme, de mooie projecten, het kwaliteitsbewustzijn en de bevlogenheid van iedereen die de auditors hebben gesproken. Medewerkers krijgen de ruimte om kansen aan te grijpen en zijn business gedreven. Zeer positief is de ontwikkeling binnen de interne vakgroepen, waarin onderlinge kennisdeling steeds beter vorm krijgt en waarin mensen elkaar vinden (via onder andere Whatsapp en bijeenkomsten). In onze projecten denken we goed na over kansen en risico’s, en vertalen deze door in onze aanpak en evalueren we dat.

Wil je ook aan de slag bij een werkgeven die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan? Bekijk dan onze actuele vacatures. Meer weten over ons kwaliteitsmanagementsysteem? Neem dan contact op met Tamara Haubrich.


Samenwerking HDSR voor komende twee jaar

"Mooie uitdagingen waar wij graag aan bijdragen"

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) in Houten heeft de combinatie Balance-APPM voor de komende twee jaar geselecteerd als samenwerkingspartner voor de raamovereenkomst Detacheringsdiensten. Hierbij is er de optie om deze samenwerking tweemaal een jaar te verlengen.

De samenwerking tussen HDSR en Balance-APPM zal betrekking hebben op alle percelen waarop wij hebben ingeschreven: Projectmanagement, Projectbeheersing, Omgevingsmanagement, Contractmanagement en Assetmanagement. Wij zijn erg trots op het feit dat HDSR ons op alle percelen de hoogste score heeft toegekend en bij twee percelen zelfs de maximale score.

Over HDSR
HDSR is één van de 21 waterschappen in Nederland en zorgt voor veilige dijken, schoon water en droge voeten in het zuidelijk deel van de provincie Utrecht en een klein deel van Zuid-Holland. HDSR heeft de komende periode naast de reguliere kerntaken en opgaven ook een aantal grote en complexe projecten voor te bereiden en uit te voeren. Hierbij gaat het onder meer om de versterking van 55 km Noordelijke Lekdijk, versterking en instandhouding van de 100 km regionale waterkeringen en verbetering van de zoetwater aanvoer in het project KWA+. Mooie uitdagingen waar wij graag aan bijdragen!

Aansluitend bij de marktvisie van de waterschappen en het zorgvuldig blijven uitvoeren van zowel de kerntaken als bijzondere opgaven en vraagstukken van het waterschap, verbindt HDSR zich aan partners om daarmee een kwalitatieve flexibele schil rondom de organisatie te creëren.

Contact

De combinatie Balance-APPM ondersteunt met kennisdragers en specialisten de opgaven van het waterschap en draagt bij aan de ontwikkeling van HDSR. Wij hebben veel zin in deze samenwerking, waarin onze kwaliteit om te verbinden en te versterken optimaal tot zijn recht komt. Spreekt onze visie jou aan? En ben jij de expert die wil bijdragen aan de realisatie van projecten en wil je samen met ons Nederland mooier maken? Neem dan contact met ons op via schaik@appm.nl of edgarpeijnenborgh@balance.nl


Terugblik: een jaar TASK-Balance4SAA

"Inhuur vs productcontract?"

In gesprek met programmadirecteur en grondlegger van het dienend opdrachtgeverschap, Hans Ruijter van Rijkswaterstaat. In mei 2017 is de combinatie TASK-Balance4SAA gestart met het productcontract Verkeersmanagement en Ondersteuning Omgevingsmanagement (VOO) bij Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) van Rijkswaterstaat. TASK en Balance werken, samen met onderaannemers ManEngenius en Voort, hard aan deze opdracht binnen het complexe en omvangrijke programma SAA. Een goed moment om het eerste jaar van de samenwerking eens te evalueren. We gingen langs bij Hans Ruijter, meer dan dertig jaar ervaring bij Rijkswaterstaat, grondlegger van het begrip Dienend Opdrachtgeverschap, maar vooral Programmadirecteur SAA bij Rijkswaterstaat. We stelden hem de vraag: Hoe gaat het nu met het productcontract Verkeersmanagement en Ondersteuning Omgevingsmanagement (VOO) bij SAA?

“Hartstikke goed, dat kan ik nu wel met zekerheid stellen”, antwoordt Hans ferm op mijn vraag hoe hij de samenwerking het eerste jaar ervaart. Hij legt aan mij uit dat het in de beginfase wel even wennen was voor iedereen, voor hen als opdrachtgever, voor ons als bedrijven en voor de medewerkers van SAA in het bijzonder: “Dezelfde medewerkers die hier eerst met een inhuurcontract zaten, zitten hier nu via TASK-Balance onder een andere contractvorm. Dat roept allerlei vragen op waar je van tevoren misschien niet bij stil had gestaan. Een deel van de medewerkers had het gevoel ‘voor mij verandert er helemaal niks, ik werkte bij SAA en ik blijf werken bij SAA’, maar er waren ook medewerkers die hadden het gevoel ‘het is nu een andere contractvorm, dus alles is anders’. Het was voor iedereen gewoon een beetje zoeken en dat is de eerste periode ook helemaal niet raar”. Hans vervolgt dat er behoefte was aan één centraal aanspreekpunt. “Op een gegeven moment hebben we Josselien Leenhouts aangesteld als projectmanager van het contract, dat heeft veel rust en duidelijkheid gecreëerd voor iedereen. Die behoefte was sterk aanwezig, zowel voor ons als voor jullie. De communicatie verloopt nu een stuk makkelijker.” Josselien is voor TASK-Balance de eindverantwoordelijke voor de inhoud van het werk. Daarnaast is Wiebe Gielen aangesteld als contractmanager, hij zorgt ervoor dat de zakelijke kant ook goed geregeld is.

Inhuur vs productcontract?

Als ik Hans vraag naar de verschillen tussen een inhuur- en een productcontract legt hij uit dat dat voor beide partijen anders is: “Laat ik even beginnen bij ons als opdrachtgever. We kunnen binnen het productcontract niet meer zo makkelijk sturen op de persoon. Wanneer wij Jantje of Pietje voor meer uren op het project willen hebben, is dat niet meer mogelijk. Tegelijkertijd biedt het productcontract veel meer mogelijkheden om op kwaliteit te sturen. Dat vraagt een andere mindset bij ons. Aan jullie kant, die van opdrachtnemer, zijn ook grote verschillen. Een inhuurcontract dat je afsluit voor een langere periode op basis van een vast aantal uren biedt natuurlijk duidelijkheid en helderheid. Je weet precies wat je er aan gaat verdienen. Bij een productcontract is dat toch anders. Het verdienmodel dat je voor ogen hebt moet worden waargemaakt, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Want uiteindelijk heeft de klant een product met een bepaalde kwaliteit ingekocht. Op die manier wordt de opdrachtnemer gestimuleerd om innovatief te zijn. Slimmer werken draagt immers bij aan het verdienmodel.”

“Als je er in slaagt om het contract op een goede manier aan te pakken, dan is het een winstmodel zowel voor opdrachtgever als voor opdrachtnemer”

Hans legt mij uit dat de insteek van het contract dat TASK-Balance heeft bij SAA anders is dan een normaal productcontract: “Het is een doelstellingencontract. Wij hebben onze uitvraag op een bepaald abstractie niveau gedefinieerd. Het product dat wordt geleverd zijn geen documenten of een x-aantal overleggen per maand, ik noem maar wat, zoals dat bij een normaal productcontract wel eens wordt uitgevraagd. TASK en Balance zijn in dit contract verantwoordelijk voor het leveren van doelstellingen, zoals een tevreden omgeving, een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer en een goede relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dat zijn de kernpunten waar het ons om gaat.”

Hans vervolgt zijn verhaal over het productcontract en vertelt dat dit op doelstellingenniveau verschillende voordelen heeft voor beide partijen: “Ten eerste bespaar je jezelf en de opdrachtnemer een heleboel administratieve lasten. Als je heel concreet je producten uitvraagt, dan kost het veel werk om te meten of er aan voldaan wordt, dat is natuurlijk zonde van de energie, voor allebei. Het lijkt me voor alle partijen ook leuker om te werken aan een productdoelstellingencontract dan aan een normaal ‘hoeveelheden’ productcontract.  Maar belangrijker dan dat, met een contractvorm op doelstellingenniveau kunnen wij veel beter sturen op kwaliteit. Het biedt ons mogelijkheden om gedurende de rit te blijven bijsturen. Je hebt natuurlijk te maken met een groot, omvangrijk project, een dynamisch project. Door externe omstandigheden kan er van alles gebeuren waardoor het toch net even iets anders loopt dan vooraf gedacht. Daar moet je op kunnen anticiperen en daar leent dit contract zich veel beter voor. Als we een contract met jullie hadden afgesloten dat zo rigide was geweest dat je er niet op had kunnen anticiperen, dan hadden we het niet goed gedaan. Zo hebben we bijvoorbeeld laatst op een van de deelprojecten een versnelling van de werkzaamheden doorgevoerd. Door de toename van het verkeer op de A6, meer dan oorspronkelijk gedacht, kregen we te maken met toenemende filevorming. Daarom was een versnelling van de werkzaamheden nodig. En dan moeten de mensen die bij VOO zitten een tandje bij kunnen schakelen om die versnelling mogelijk te maken. Het contract mag niet de belemmerende factor zijn. Als je er in slaagt om het contract op een goede manier aan te pakken, dan is het een winstmodel voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer. Daar is wel een intensieve samenwerking voor nodig.”

Dienend opdrachtgeverschap

Als je Hans Ruijter interviewt is het natuurlijk zonde om hem geen vraag te stellen over het dienend opdrachtgeverschap. Hij is immers de grondlegger van dit begrip binnen Rijkswaterstaat. Ik vroeg hem hoe het dienend opdrachtgeverschap tot uiting komt in de samenwerking met TASK en Balance. Hans begint met een definitie van de term: “Het betekent dat je je moet kunnen verplaatsen in de positie van de andere partij en dat je moet meedenken vanuit het idee dat je voor beide partijen een beter resultaat kan bereiken.” Hans legt uit dat dit gedachtegoed zéker tot uiting komt in deze samenwerking: “Een contract op doelstellingenniveau formuleren… dat gaat niet vanzelf goed. Daarvoor moet je met elkaar aan tafel blijven zitten en nadrukkelijk de samenwerking opzoeken. Een productcontract betekent niet dat je een product definieert net zoals bij de aankoop van bijvoorbeeld een auto en dat je vervolgens de auto geleverd krijgt en klaar. Zoals ik net al zei, je moet continu sturen en bijsturen als het gaat om kwaliteit. ‘Zijn we nog met de juiste dingen bezig? Krijgen wij als opdrachtgever nog steeds wat we willen hebben?’ En als opdrachtnemer moet je blijven bijsturen op het verdienmodel dat je hebt bedacht. Ten tijde van de aanbesteding wordt er een bepaald winstpercentage bedacht. Dat willen jullie graag halen en dat zou een streven moeten zijn. Dat betekent ook dat jullie tijdens de rit moeten blijven bijsturen, daar heb je elkaar wel bij nodig. Als je dat geheel afzonderlijk van elkaar doet, dan loop je het risico dat je geen van beiden je doelstelling zal gaan halen. Dus je moet nadrukkelijk op zoek naar hoe je er nou samen voor kan zorgen dat er aan beide doelstellingen gewerkt wordt. Dat is de kern achter dienend opdrachtgeverschap en dat is wat we proberen te doen binnen dit contract.”

Aanbevelingen voor andere partijen

Aangezien Hans binnen verschillende vakgebieden met productcontracten te maken heeft binnen SAA, ben ik benieuwd wat hij andere partijen zou adviseren wanneer zij een productcontract in de markt willen zetten. “Waar het uiteindelijk om gaat, je contract moet aansluiten bij de behoefte die je hebt”, vertelt Hans, “mijn belangrijkste tip voor anderen is om contractvormen niet klakkeloos te kopiëren.”  

“Het contract is een hulpmiddel en geen doel op zich”

Hans licht toe dat je niet altijd dezelfde contractvorm moet kiezen voor andere situaties: “Bij ons heb je te maken met een groot, dynamisch project met veel externe factoren. Zoals gezegd, moet je dan kunnen anticiperen en daar is een doelstellingen contract zeer geschikt voor. Maar ik kan me ook situaties voorstellen waarbij het project niet zo omvangrijk is of waarbij het project een grotere mate van voorspelbaarheid heeft. Dan kun je het contract en de doelstellingen natuurlijk ook veel specifieker maken. Dan weet je makkelijker waar je aan toe bent en kost het je veel minder energie. Dat neemt niet weg dat ik misschien wel negen van de tien keer op deze contractvorm uit zou komen. Dat moge ook duidelijk zijn, anders was ik er niet zo enthousiast over geweest. De crux zit erin dat je wel moet blijven nadenken, al is het alleen over de formulering van je doelstellingen. Het contract is een hulpmiddel en geen doel op zich.” 

Meer weten over omgevingsmanagement, het productcontract of de samenwerking? Neem dan contact op met projectconsultant Marco Ubeda


Interview afgenomen door: Daan Bardie, PR en communicatieadviseur bij TASK

Balance wint Raamovereenkomst 'Procesmanagers Ontwikkelprojecten'

"Aan de slag bij de gemeente Haarlem en Zandvoort"

Balance heeft gisteren de Raamovereenkomst "procesmanagers ontwikkelprojecten" ondertekend! Vanaf vandaag start Balance in combinatie met APPM en Procap binnen de raamovereenkomst ‘Procesmanagers Ontwikkelprojecten’ bij de gemeente Haarlem. De komende vier jaar gaan onze procesmanagers bij de gemeente Haarlem en gemeente Zandvoort aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan de herinrichting van de Boulevard van Zandvoort, het bestemmingsplan van het Formule 1 circuit en de gebiedsontwikkeling van de Entree van Haarlem. Wij zijn trots op dit behaalde succes en kijken enorm uit naar deze samenwerking.

Binnen deze raamovereenkomst wil Haarlem voor 23 juli aanstaande haar zes huidige procesmanagers vervangen. Tevens zal zij voor alle toekomstige projecten de procesmanagers uitvragen onder deze Raamovereenkomst. Balance is als nummer één uit de bus gekomen. Een resultaat waar wij erg trots op zijn. In de raamovereenkomst zit één andere raamcontractant die hun dienstverlening mag leveren. Meer weten over procesmanagement of deze raamovereenkomst? Neem dan contact op met business manager Jochem Wellinga.
 


12 april: Seminar Best Value Aanbesteden in de bouw

"Een interessante kennissessie over Best Value Aanbesteden"

Op donderdag 12 april 2018 organiseren Balance en Severijn Hulshof Advocaten in het WTC in Den Haag een kosteloos en volledig op de bouwpraktijkgericht seminar over Best Value Aanbesteden in de bouw.

Een interessante kennissessie met alle actuele ins- en outs over Best Value Aanbesteden in de bouw. Aansluitend is er de mogelijkheid om tijdens de borrel ervaringen uit te delen met branchegenoten en te netwerken. De laatste twee jaar is er steeds meer rechtspraak omtrent Best Value Aanbesteden gekomen. Er is daarmee in de rechtspraak de nodige richting gegeven aan deze wijze van Best Value Aanbesteden. Zo zet Joost Haest op 12 april de recente rechtspraak uiteen en toont de belangrijkste haken en ogen voor inschrijvers. Daarnaast zijn er nog meer interessante lezingen en workshops die ingaan op Best Value Aanbesteden.


U bent van harte uitgenodigd!

Deelname is kosteloos. Aanmelden kan t/m 8 april aanstaande via deze link

 


DEEL DEZE PAGINA