Blog

Ook met goed assetmanagement spoedoperaties niet te voorkomen

“Nee, breng het assetmanagement van ProRail niet zo maar onder bij Rijkswaterstaat.” Dat is de reactie van programmamanager assetmanagement Dieter de Vroomen van Balance op de stelling of het niet beter zou zijn om het assetmanagement van ProRail bij Rijkswaterstaat onder te brengen. De Vroomen voerde enkele jaren geleden in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een onderzoek uit naar naar de beschikbaarheid van het spoor tijdens de Duitse uitbreiding van de Betuweroute.

SpoorPro vroeg zijn lezers op LinkedIn om op de stelling te reageren naar aanleiding van het pleidooi van RailGood. De belangenbehartiger van Rotterdam Rail Feeding, Locon, LTE, TX Logistik en DistriRail is ontevreden over het management van de herstelwerkzaamheden aan de Moerdijkbrug die enkele weken geleden plaatsvonden. De spoorvervoerders hadden namelijk flink last van een spoedreparatie en RailGood redeneerde dat dit onder leiding van Rijkswaterstaat in de toekomst niet meer zo vaak zal voorkomen.

Spoedreparaties

De Vroomen: “Het pleidooi van RailGood is te kort door de bocht geredeneerd, want de eigenaar van het spoor bepaalt wat de gewenste prestatie is en de assetmanager organiseert de bijbehorende werkzaamheden. Spoedreparaties zijn niet altijd te voorkomen, ook niet met goed assetmanagement.”

“Wel kun je de pijn verlichten door de assetmanager de juiste uitgangspunten mee te geven. Zo kun je als eigenaar de assetmanager als prestatie-eis meegeven dat het goederenvervoer zo min mogelijk last heeft van reparaties. Soms moet de assetmanager dan meer preventief onderhoud uitvoeren en dat kan bijvoorbeeld extra geld kosten. Of moet de assetmanager uitdrukkelijk de opdracht meekrijgen om belangen van de stakeholders mee te wegen in zijn handelen.”

Assetmanagement ProRail

RailGood kan zijn pijlen volgens De Vroomen beter richten op de verantwoordelijk minister met de wens om de prestaties beter te formuleren. “Als die vervolgens niet goed uitgevoerd worden, dan mag ProRail ter verantwoording worden geroepen – en wel door de minister.”

“En stel dat het assetmanagement van ProRail aan Rijkswaterstaat zou worden overgedragen, dan voorspel ik dat er toch nog vele spoedreparaties volgen. ” Desgevraagd verduidelijkt De Vroomen: “Naar mijn mening heeft het  verbeteren van een lopende bedrijfsvoering grotere kans van slagen heeft en brengt minder risico’s met zich mee, dan dan het verplaatsen naar een partij die daar nog niet op is ingericht.”

Eerder gepubliceerd op Spoorpro.nl

Begin met typen en druk op enter om te zoeken